SnelTrein app stijgt in waarde en prijs

Consument waardeert SnelTrein nu op €2,69.

19 SEPTEMBER 2013, GRONINGEN, NEDERLAND
Samenvatting
SnelTrein is een slimme reisassistent voor de iPhone. De app is nu enkele maanden op de markt en de Nederlandse app ontwikkelaar Innovatio heeft haar gebruikers gevraagd om de app opnieuw op waarde te schatten. Uit deze enqûete is een hoger prijskaartje uitgerold dan de initieel democratisch bepaalde prijs van €0,89.

Democratisch prijsexperiment

Eind juni is Innovatio van start gegaan met het prijsmodel 'Fans zijn de baas'. Dit model is voor het eerst toegepast bij de app SnelTrein. De app begon op €0,89 en werd elke dag duurder tot er een dag voorbij kwam waarop SnelTrein nul keer verkocht werd. Consumenten kregen hierna de mogelijkheid om de app op intrinsieke waarde te schatten. Via Facebook zijn gebruikers met behulp van een enqûete gevraagd wat ze de app in hun dagelijks leven waard vonden. Het gemiddelde van de uitkomsten heeft het initiële prijskaartje van €0,89 bepaald.

Consument opnieuw aan zet

De app SnelTrein is in de maanden hierna op veel punten verbeterd en zijn er nieuwe functies toegevoegd zoals een weerbericht voor je reisbestemming. Eind augustus zijn gebruikers middels een enquete gevraagd om de app opnieuw op waarde te schatten. Uit deze enqûete is een hogere gemiddelde prijs gerold. Het democratisch bepaalde prijskaartje van SnelTrein is daarop gestegen van €0,89 naar €2,69.

Prijsmodel wordt wereldwijd geadopteerd

Innovatio heeft de prijsstrategie op de website TNW Market gratis aangeboden. Er zijn reeds 182 bedrijven die het aanbod hebben aangenomen en het prijsmodel mogelijk gaan adopteren voor hun apps. Innovatio heeft recent meerdere creatieve prijsmodellen gepubliceerd op haar blog die enthousiast worden ontvangen door internationale app ontwikkelaars.

De motivatie

Innovatio is het prijsexperiment gestart omdat het bedrijf vindt dat de huidige app markt niet gezond is. Apps zijn vergeleken met andere producten van ons dagelijks leven te goedkoop, aldus Innovatio. Voor een fles wijn wordt zonder nadenken €5,- neergelegd, maar een app van €5,- wordt door veel consumenten als duur beschouwd. Met het democratische prijsmodel 'Fans zijn de baas' doet Innovatio een eerste stap op weg naar een gezondere app economie. SnelTrein voor iPhone is te downloaden in de App Store.

Over Innovatio

Innovatio is a developer of iPhone and iPad apps based in The Netherlands. The game “Achtung” was their first iPad app and is being played in more than 70 countries worldwide. Innovatio developed “Taxi Hold’em” in 2008, a gimmick app for getting a cab on crowded streets. In 2009 Innovatio launched the app “Aanbieding”, a supermarket-discount app for the Dutch market. It was the the nr. 1 paid app for a few months in The Netherlands.

Our secret sauce: Groundbreaking technology, striking interface design & creative brains. We love to share our expertise and help you accomplish your online or mobile goals. Hire us to get your company ready for the online of tomorrow.