Consument bepaalt prijs van app

SnelTrein app door gebruikers gewaardeerd op €0,89.

17 JULI 2013, GRONINGEN, NEDERLAND
Samenvatting
Een Nederlandse app ontwikkelaar heeft eind juni een nieuw prijsmodel voor mobiele apps gelanceerd. Het model is voor het eerst toegepast in de iPhone app SnelTrein. Elke dag werd de app SnelTrein duurder tot het moment dat de app niet meer verkocht werd. Vervolgens zijn consumenten gevraagd om de uiteindelijke prijs van de app te bepalen.

Democratisch prijsexperiment

Eind juni is het nieuwe prijsmodel van start gegaan. De app SnelTrein begon die dag op €0,89 en werd elke dag duurder. Bij een prijskaartje van €10,99 is de app uiteindelijk niet meer verkocht.

Vervolgens kregen consumenten de mogelijkheid om de app op intrinsieke waarde te schatten. Via Facebook zijn gebruikers met behulp van een enquete gevraagd wat ze de app in hun dagelijks leven waard vinden. €0 was hierbij ook een optie. Het gemiddelde van de uitkomsten heeft het uiteindelijke prijskaartje van €0,89 bepaald.

Consument aan zet

Alhoewel de gemiddelde verkoopprijs lager is uitgevallen dan verwacht en gehoopt, is het bedrijf overtuigd van het product SnelTrein en het nieuwe prijsmodel. “Het mooie van het model is dat consumenten de prijs van een app mogen bepalen en dat de intrinsieke waarde boven komt drijven”, aldus Innovatio.

Bij toekomstige versies van de app wordt opnieuw een stemronde houden. Vandaag wordt versie 1.2 van SnelTrein gelanceerd met een paar handige nieuwe functies, waardoor de onderliggende waarde van de app toeneemt.

Om meer consumenten de mogelijkheid te geven om kennis te maken met het product SnelTrein heeft Innovatio besloten om de app 10.000 keer gratis weg te geven. Hierna wordt het prijskaartje €0,89.

Prijsmodel wordt wereldwijd geadopteerd

Innovatio heeft de prijsstrategie op de website TNW market gratis aangeboden. Er zijn inmiddels 71 bedrijven die het aanbod hebben aangenomen en de prijsstrategie gaan adopteren voor hun apps.

De motivatie

Innovatio is het prijsexperiment gestart omdat het bedrijf vindt dat de huidige app markt niet gezond is. Apps zijn vergeleken met andere producten van ons dagelijks leven vrij goedkoop, aldus Innovatio. Voor een bioscoop kaartje wordt zonder nadenken €10 neergelegd, maar een app van €4,99 wordt door veel consumenten als duur beschouwd.

Over Innovatio

Innovatio is a developer of iPhone and iPad apps based in The Netherlands. The game “Achtung” was their first iPad app and is being played in more than 70 countries worldwide. Innovatio developed “Taxi Hold’em” in 2008, a gimmick app for getting a cab on crowded streets. In 2009 Innovatio launched the app “Aanbieding”, a supermarket-discount app for the Dutch market. It was the the nr. 1 paid app for a few months in The Netherlands.

Our secret sauce: Groundbreaking technology, striking interface design & creative brains. We love to share our expertise and help you accomplish your online or mobile goals. Hire us to get your company ready for the online of tomorrow.