Nieuw prijsmodel voor apps slaat aan

Experiment app SnelTrein in volle vaart

02 JULI 2013, AMSTERDAM, NEDERLAND
Samenvatting
Vorige week donderdag startte ontwikkelaar Innovatio een experiment met een nieuwe prijsstrategie voor apps. Het prijsmodel is voor het eerst toegepast in de app SnelTrein voor de iPhone. In het kort komt het nieuwe prijsmodel er alsvolgt op neer: Elke dag wordt de app duurder totdat er een dag voorbij komt dat de app niet meer verkocht wordt. Vervolgens worden fans van het eerste uur gevraagd om de uiteindelijke prijs van de app te bepalen.

De motivatie

Innovatio is het experiment gestart omdat het bedrijf vindt dat de huidige app markt verziekt is. Apps zijn vergeleken met andere producten van ons dagelijks leven te goedkoop, aldus Innovatio. Voor een bioscoop kaartje wordt zonder nadenken €10 neergelegd, maar een app van €4,99 wordt door veel consumenten als duur beschouwd.

Het experiment

Op 27 juni is het experiment van start gegaan. De app SnelTrein begon die dag op €0,79 en wordt sindsdien elke dag duurder. Inmiddels kost de app €5,99 en het wachten is nu op de dag dat SnelTrein 0 keer verkocht wordt. Op dat moment worden fans van het eerste uur via Facebook gevraagd wat ze de app in hun dagelijks leven waard vinden. Het gemiddelde van deze uitkomsten bepaald de uiteindelijke prijs van de app.

Voorlopige uitkomsten

Alhoewel de hoeveelheid verkopen en omzet dalen nu de prijs stijgt, lijkt het erop dat de omzet een bodem begint te vormen en begint te stijgen. De grote vraag is nu hoe lang het nog zal duren voordat er een prijs wordt bereikt waarbij de app niet meer verkocht wordt. De voorlopige data is geplot in een grafiek (zie bijlages persbericht).

Prijsmodel wordt wereldwijd geadopteerd

Innovatio heeft de prijsstrategie op TNW market gratis aangeboden. Er zijn inmiddels 27 bedrijven die het aanbod hebben aangenomen en de prijsstrategie gaan adopteren voor hun apps.

Citaten
"Al" The people who are crazy enough to think they can heal the global app economy..
Over Innovatio

Innovatio is a developer of iPhone and iPad apps based in The Netherlands. The game “Achtung” was their first iPad app and is being played in more than 70 countries worldwide. Innovatio developed “Taxi Hold’em” in 2008, a gimmick app for getting a cab on crowded streets. In 2009 Innovatio launched the app “Aanbieding”, a supermarket-discount app for the Dutch market. It was the the nr. 1 paid app for a few months in The Netherlands.

Our secret sauce: Groundbreaking technology, striking interface design & creative brains. We love to share our expertise and help you accomplish your online or mobile goals. Hire us to get your company ready for the online of tomorrow.